TUKANG MASAK DEDAH BIL MAKAN MALAM RUMAH PERDANA MENTERI RM 19284.80 SEHARI? Jom Lihat Apa Yang Dia Makan

ads 1

Makan nak sedap. Sampai 19 ribu dia guna wang pembayar cukai untuk mencekik. Tapi pada rakyat, dia potong subsidi sana sini atas alasan ia membebankan kerajaan. Pale b*** betui. Duit cukai rakyat bayar. Kami pula beban pada kau. Padahal ko la yg membebankan kami sebab nak tanggung kos ko sekali mencekik je dah dekat 19k. Phui.

Bukan kata nak potong, malah naikkan lagi gaji wakil rakyat. Itulah dia Najib yang kita kenali. Bukan kata nak berjimat bahkan siap beli jet baru lagi. Konon atas alasan kegunaan. Bukan kata nak pecat 9 penasihat khas yang tak berperanan dalam kabinet, siap usik subsidi rakyat pula. 
If you prefer to order ala-carte rather than taking Me'nate Steak Hub's set meals, then you can choose from their wide range of meat available. I was rather impressed by the Matsusaka Wagyu priced at RM4800 per kg, seen in the picture above priced at RM1008 for 0.21 kg. Do drop by Me'nate Steak Hub this Ramadan to try out their beautifully cooked steak and meat.

Dalam masa yang sama mahu kita percaya padanya.
Dalam masa yang sama mahu kita yakin pada kepimpinannya.
Kritik sikit, terasa.
Sindir sikit, KPN mencari.

Tolong la Najib.
Kau mahu dihormati atau ditakuti?
Kau mahu orang hormat kau kerana kebijaksanaan kau mentadbir negara atau kau mahu orang takut pada kau kerana kezaliman kau?

Ini kata Zaharin. Status berkenaan viral di sosial media.


Jujur aku cakap. Aku tak ingat sangat macam mana Mahathir mentadbir negara neh. Zaman budak sekolah kita mana peduli bab politik. Tapi apa yang aku tahu zaman Mahathir mentadbir negara memang berbeza dari zaman Najib dan Pak Lah.

Aku ingat lagi. Jika harga minyak perlu dinaikkan. Mahathir memilih naikkan 1 sen, 2 sen, dan sewaktu dengannya. Tak pernah dia naikkan 78 sen macam Najib naikkan ketika Pak Lah jadi PM suatu ketika dahulu. Gila kot. Siapa boleh terima bila kau naikkan minyak 78 sen sekaligus. Mendadak macam tu. Kat situ aje dah membuktikan betapa pentingnya diri pentadbiran negara selepas era pemerintahan Mahathir berakhir. 

Aku tak nafikan. Mahathir ada banyak kepincangan juga dalam pemerintahan. Selepas dia bersara sebagai PM, banyak kepincangan-kepincangan yang dia lakukan sepanjang menjadi PM terbongkar satu per satu.

Kat situ kita dah boleh nilai. Betapa UMNO dan corruption berpisah tiada.
Tapi itu tak mewajarkan tindakan Najib yang kian menyusahkan rakyat pada zaman sekarang. Apa yang Mahathir buat dalam era dia, ialah apa yang dia buat. Apa yang Najib buat dalam era dia, ialah apa yang Najib buat. Masing-masing perlu tanggung akibat masing-masing.

Masalah dalam pentadbiran Najib sekarang neh ialah dia terlalu pentingkan diri sendiri. Sangat pentingkan diri sendiri. Bermula dengan subsidi gula, subsidi petrol dan kini subsidi beras, subsidi minyak masak dan beberapa subsidi-subsidi lain mula dihapuskan secara berperingkat.

Penghapusan subsidi ini diwajarkan dengan alasan penyelewengan. Tetapi sikit pun taknak sebut yang kerajaan kehilangan wang akibat pemborosan, ketirisan dan salahlaku dalam pentadbiran. Sikit pun taknak sebut atau akui. Taknak. Hanya rakyat aje bersalah dari dulu dan kini. Sampai bila-bila pun begitu.

Kita boleh nampak kegagalan projek NFC. Tiada sesiapa akhirnya dipertanggungjawabkan. 250 juta itu sekarang jadi apa? Di mana? Siapa kena bayar semula? 

Kita boleh nampak kegagalan projek seperti 1Bestari, kegagalan projek komputer riba 1 Malaysia, tablet 1 Malaysia, portal banding harga barang 1 Malaysia dan banyak la projek2 lain sehingga tak tersebut, tak teringat. Kesemua wang-wang tersebut jadi apa? Siapa bertanggungjawab? Siapa kena bayar semula? 

RAKYAT LA. 

Rasionalisasikan subsidi apa semua untuk tampung kehilangan wang negara. Balik2 korek wang dari poket rakyat. Rakyat kan semua kerja senang aje. Petik duit dari pokok. Bukan macam menteri yang kerja siang malam rasmi tiang elektrik pun ada. Ahmad Maslan pun siap buat 3 kerja untuk cari duit. 

Bayar GST pun haram berguna. Hapuskan subsidi petrol pun takde kesan. Time minyak naik rakyat diasuh minda, dipaksa fikir bahawa kita perlu membayar harga minyak ikut pasaran dunia, tetapi ketika harga minyak turun, apa kesan positifnya pada rakyat? Apa kelebihan yang kami terima? Ringgit pun turut jatuh. Menteri punya biol siap boleh gembira lagi sebab ringgit jatuh. Dan rakyat membayar gaji dia lagi. Hanya untuk melihat dia mengeluarkan kenyataan yang bodoh lagi membodohkan.

Aku tak faham. Kenapa bukan Najib potong gajinya terlebih dahulu kerana gagal mentadbir negara ini seperti Mahathir pernah lakukan pada suatu ketika dahulu? Najib patut mulakan penjimatan dari diri dia kemudian beralih kepada kementerian dia dan kementerian2 lain. Itu baru betul bahawa kamu mendengar denyutan nadi rakyat. Bukannya potong subsidi rakyat lepas tu pongpang buat iklan, kempen yang kamu memahami masalah rakyat. Seriyus macam gampang. 

Kalau boleh potong kepala kamu sendiri pun lebih baik, Najib. Kalau pun kita masih tak berjaya selesaikan masalah kewangan yang membelenggu negara sekurang2nya kita hilang satu pemimpin yang membuatkan rakyat merana. Seriyus aku cakap ini dari jiwa.


Tahukah anda, hidangan Steak di Me’nate ini merupakan air tangan dari pakar Daging Istana Ratu Elizabeth?

Maka terdapat golongan tertentu yang merasakan harga yang dikenakan sangat berbaloi kerana kepakaran tersebut.

Memetik laporan Harian Metro, Pemilik restoran Me’nate, Mustaffa Othman merupakan seorang pakar daging yang pernah berkhidmat di Istana Ratu Elizabeth di Istana Buckingham, London.

Beliau telah berhijah ke London pada tahun 1989 demi mencari pengalaman dan pelajaran dalam bidang yang dicintainya, walaupun pada ketika itu tahap kewangan boleh dikira serba kekurangan dan tidak mempunyai latar belakang pendidikan tinggi.


“Sebelum membuat keputusan ke luar negara, saya memiliki perniagaan daging di pasar Subang Jaya. Bagi menimba penga­laman di luar negara dan menambah pengetahuan, saya menjual perniagaan itu kepada orang lain. Hasil penjualan saya gunakan untuk membeli tiket kapal terbang.

“Saya bukan jenis kenal erti takut, lantas saya tinggalkan keluarga di Kuala Lumpur serta pergi ke London tanpa duit poket.

“Sebaik tiba di sana, saya tidur di merata-rata tempat kerana ketiadaan wang untuk menyewa hotel atau mempunyai kenalan hampir seminggu.

“Waktu itu, sebenarnya saya ke sana untuk mendalami ilmu ‘master in butchering and culinary di sebuah kolej swasta.

“Ia bukan berkaitan hal akademik sepenuhnya, sebaliknya mengenai kemahiran menguruskan daging, bermula daripada lembu beranak hingga ke dalam pinggan,” katanya ketika ditemui di restorannya di Jalan Kerja Air Lama Satu, Ampang.

Menurut Mustaffa, semasa di sana beliau akan belajar pada waktu siang dan akan bekerja sebagai pemotong daging pada waktu malam di sebuah kedai milik seorang warga Pakistan di London bagi menampung keluarganya di Malaysia.

Waktu bekerjanya ialah dari pukul 3 pagi sehingga 7 malam dan beliau enggan bekerja dengan pemilik kedai bukan muslim kerana risaukan memotong daging haiwan yang haram.

Allah kurniakan rezeki yang terhebat apabila Mustaffa telah ditawarkan bekerja dengan Dawn Group of Companies pada 1991 dengan jawatan dan gaji lebih tinggi.

Syarikat tersebut merupakan syarikat pembekal daging yang tersohor di England di mana mereka merupakan pembekal tunggal sumber daging terbaik untuk istana Ratu Elizabeth.

“Sebelum saya bergelar pemotong daging saya telah diuji terlebih dahulu apabila ditinggalkan di dalam sebuah bilik yang mempunyai paha lembu, sebilah pisau dan batu asah.

“Saya tidak menyedari it sebenarnya adalah satu temuduga di mana saya hanya diberikan 10 minit untuk memotong daging tesebut dan saya pun memotong daging tersebut dengan saiz sederhana kecil.”

Meskipun kepakarannya terbukti, kerjaya Mustaffa bermula daripada bawah iaitu di seksyen pembung­kusan daging sebelum naik ke tahap seterusnya.

“Cara orang Barat me­ngendalikan daging jauh berbeza dengan negara kita. Mereka tiada masalah kesihatan jika memakan daging berbanding rakyat kita yang dimomokkan pe­ngambilannya mengakibat­kan penyakit.

“Di sana, lembu yang disembelih akan melalui ‘aging process’, kemudian dingin beku selama tujuh hari. Selepas itu baru daging dipotong dalam skala kecil dan dimasukkan ke dalam plastik vakum selama tujuh hari.

“Pada hari ke-15, baru daging berkenaan dijual di pasaran dan selamat dimakan kerana darah aktif mati pada hari ke-21. Daging memiliki banyak khasiat, oleh itu penting bagi kita mempelajari bagaimana menguruskannya,” katanya yang dipetik Harian metro.

Madame Tussauds employee Lisa Burton poses with a paintbrush on a new figure of Britan's Queen Elizabeth, produced in honour of her Diamond Jubilee in London

Beliau terut memberi tahu bahawa Ratu Elizabeth memegang status Duli Teramat Mulia, jadi segala perkara membabitkan kerabat diraja harus dilakukan orang berkemahiran dan terbaik untuk berkhidmat di mah­ligai bagi memastikan ‘kemuliaan’ itu.

“Disebabkan kemuliaan itu, tiada perkara mahupun makanan kotor memasuki istana, termasuk daging khinzir.

“Ratu Elizabeth dan kerabat sememangnya tidak memakannya kerana tahu ia makanan paling kotor di dunia. Mereka juga hanya meminum alkohol (arak) untuk memanaskan badan, bukan tujuan mabuk.­

“Ketika itu saya dan se­orang lagi sahabat dari Australia bertanggungjawab dalam hal berkaitan daging, sama ada memotong, memasak mahupun menghidang, dan kami bertugas secara bergilir-gilir.

“Dua tahun setengah saya berkhidmat di istana, sewaktu bertugas saya berpeluang bertemu Ratu Elizabeth. Dia memanggil saya dengan nama Usman dan juga mesra bertanya soalan kepada pekerjanya,” kata­nya yang berusia 61 tahun.

Dalam penyediaan makanan kepada Ratu semua memerlukan protokol dimana tangan kanan di dada, tangan kiri di belakang badan yang bertujuan memastikan kuku tukang masak bersih. Tat­kala menjawab soalan dilontarkan Ratu Elizabeth, dilarang sama sekali mengerdipkan mata.

Menurutnya, berpeluang bekerja di istana mengajar dirinya mengenai etika, kepatuhan, kebaikan, kebersihan. Menafikan sebarang kesukaran mengerjakan ibadat, Mustaffa berkata, mereka di sana lebih me­nyukai pekerja yang mematuhi perintah agama masing-masing.

“Bayangkan surau yang disediakan di istana untuk tiga pekerja Muslim jauh lebih indah daripada rumah saya hari ini. Pengalaman di sana adalah perkara terbaik mendidik diri saya.

“Selepas dua tahun setengah berkhidmat di istana, saya membuat keputusan kembali bekerja di syarikat (Dawn Group of Companies). Dengan kedudukan kewangan stabil, saya mampu pulang ke Malaysia sebulan sekali sepanjang tempoh 11 tahun di perantauan.

“Pada 2000, timbul isu pe­nyakit lembu gila dan saya diberi cuti setahun apabila kilang tutup, namun masih menerima 10 peratus gaji. Saya pulang ke Malaysia dan enggan kembali ke sana,” katanya.

Membuka Me’nate Steak Hub enam tahun lalu, Mustaffa ingin menawarkan perkhidmatan makanan daging halal dan segar kepada masyarakat Muslim khususnya.


Diusahakan bersama teman dan dibantu empat cahaya mata­nya berjaya mengekalkan kestabilan restoran­nya hingga berjaya membuka cawangan di Wangsa Maju membawa nama Meet U Here.

Memilih kerjaya pakar daging, Mustaffa mengakui kesusahan hidup keluarga pada masa lampau yang tidak mampu membeli daging kecuali ihsan dan hari raya korban, membuatkan dirinya meminati daging.

Berkenaan dengan harga yang ditawarkan terlalu mahal, sebenar harga sepotong daging jenis Matsusaka Wagyu yang dimasak sememangnya tersangat mahal.

nate wm
Jadi padanlah dengan harga yang ditawarkan, memang daging yang terbaik digunakan oleh beliau dalam masakkannya.

Buat anda yang gemarkan steak daripada daging jenis ini, pastikan anda tidak lupa membawa kad kredit atau pesan aje menu biasa yang lain, pasti ada yang termampu dan jangan khuatir kerana ia pasti sangat sedap.

 Sumber: Ameno



ads 2

0 Response to " TUKANG MASAK DEDAH BIL MAKAN MALAM RUMAH PERDANA MENTERI RM 19284.80 SEHARI? Jom Lihat Apa Yang Dia Makan "

Post a Comment